Thursday, November 5, 2009

forgiveness vs kemaafan

"The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong" by mahatma gandhi.


bukak fb this morning and saw one of my friends 'wall-to-wall' dengan old friend. actually mereka pernah close to each other then putus kejap and now rasanya macam mereka akan berbaik balik. although that old friend pernah buat something bad to her.

ok just forget about them. lets talk about me...my forgiveness...

ber-ym dengan elly this morning and we talked about forgiveness. pass life. dengan elly ni apa2 topic pun jadi la kan janji menghilangkan kebosanan. lepas dah borak2 pasal forgiveness tetiba boleh pulak masuk topic lagu jiwang karat kan. lepas tuh melalut pulak ke karoake session lak.

"Salah ke kalau kita maafkan kisah silam kita?"

terus jek tanya soalan tuh dekat elly.

"Tak." elly replied. then terus la kami berchatting.

and saya pun rasa tak salah untuk forgiving people. walau macam mana teruk sekali orang tuh pernah buat kita tapi mereka deserve a 2nd chance right? mana tau satu hari nanti kita juga memerlukan 2nd chance pulak kan...

i have a friend. kawan daripada kolej. knowing her memang dia takde kawan sangat. memula saya tak suka kawan dengan dia tapi bila dah kenal dengan dia terus jadi kawan baik. macam2 la yang kita org dah lalui sampai la satu masa kita orang terus putus. pasal apa biar la saya simpan jek. sebab dah penat nak ingat balik kisah lama tuh kan. lagipun panjang sangat. kalau cerita dekat sini mau lak saya menaip sampai besok kan:D

lepas tuh dia dah kawin and now baru dapat baby. kita orang berkawan balik since dia pregnant. she always asking me about pregnant+deliver+bla bla. so daripada situ terus macam ber-ym dengan dia.

sampai la dia dah deliver, dia ada tanya saya**actually saya pun dah tak ingat berapa kali dia dok tanya saya bila boleh jumpa. saya jek yang asyik avoid daripda dia**bila kami boleh berjumpa. so i've decided utk jumpa dia after dia deliver.

masa sampai rumah dia tuh memang saya agak nervous jugak la. sebab family dia semua tau pasal kami especially her mom.

rupanya saya jek yang suka fikir bukan2. her mom terus jek cium pipi saya. ok...seriously, masa ni saya macam syahdu sikit. her mom is a very nice person. suka la masak macam2 bila datang rumah dia.

then kita orang borak2 sampai la tak tahu berapa lamakan. semuanya cerita xperiences dia and also future. no more pasal pass life...which is good la kan.

then dia ada tanya kalau lepas dia confinement and dia+her son nak hangout dengan saya+lil ballerina boleh ke...

damn! to be honest masa tuh saya realize yang saya perlukan maafkan dia.

why?

just imagine kalau saya in her shoes...

kata orang kalau kita dapat maafkan orang jiwa kita akan lebih tenang. yes! jiwa saya rasa sungguh lega sangat2. rupa2nya selain insan bernama xbf yang perlu saya maafkan, ada insan lain yang saya perlukan maafkan juga. its her!

selama ni saya punyer la fikir kenapa saya macam gelisah jek. macam ada sesuatu yang burden saya selama ni.

akhirnya saya sudah dapat jawapan.

tak perlulah tanya sapa salah sapa yang betul. dia ada salah. saya pun salah juga. takde sapa pun yang perfect dalam dunia ni. semua orang pernah buat silap.

...MAAF...

p/s: sorry peeps coz this entry macam ada unsur2 emo+keinsafan. chow!

No comments: